عندما تأخذ قيمه من المستخدم عن طريق EditText فالقيمه التي تعود منه تكون String حتي لو كانت ارقام ففي هذه الحاله بتكون محتاج تحول ال String لرقم او العكس حسب احتياج البرنامج
او مثلا محتاج تجيب رقم عشوائي من وسط مجموعه ارقام او محتاج تحول من حروف small الي upper
او انك تعرف رقم معين او حرف معين مكانه فين في الكلمه
بسبب هذه الاحتياجات عملو حاجه اسمها
wrapper classes
وفيها بقي عمل ايه حول ال primitive data type الي classes اقدر اخد منها object اتعامل معاه والعمليه دي اسمها boxing ونا كمبرمج لا اتدخل في هذه العمليه كل اللي بعمله اني بنشئ object من الclass وابعتله القيمه بالشكل ده
Integer x = 5;
وهو داخل الclass بعد ما اخلص عمليتي عليه بتحصل عمليه تاني بيتحول فيها ال object ل primitive مره اخري
والعمليه دي اسمها unboxing
وهنتكلم عن اهم الدوال اللي ممكن تساعدك
مع مراعاه اننا بنتعامل مع قيمه المتغير وليس المتغير نفسه بمعني ان قيمه المتغير هي التي تتحول ولكن المتغير نفسه لا يتحول
الارقام
1-typeValue
وهنا بتشيل كلمه type وتضع نوع المتغير اللي عايز ترجعه
وهنا هيطبع ال y ب 5 بس وليس 5.5
2-compareTo
ودي بتقارن بين رقمين يكون ليهم نفس النوع لو الرقمين متساويين هترجع 0 لو اقل هيرجع -1 ولو اكبر هيرجع 1
3- equals
ودي بتقارن tow objects مع بعض لو متساويين هيرجع true ولو غير متساويين هيرجع false
4- toString
هنا هترجع قيمه ال x كما هي ب 5.5 ولكن هيتم التهامل معها علي انها كلمه String اي انه اذا حاولت مثلا ان تجمعها علي رقم اخر سيعطيك خطأ لانه مينفعش اني اجمع كلمه مع رقم وهذه الداله هنستخدمها كتير
5-parse(Type
وهنا بنشيل كلمة type ونضع النوع اللي عايزين نحوله
وهنا اخذ ال 44 قيمه ال x وحولها الي رقم ووضعه في b اقدر اني اعمل عليه عمليات حسابيه 6-random
بترجعلي قيمه عشوائيه من نوع double لانها بترحعها علي شكل كسور وبالتالي انا لو محتاح رقم عشوائي من 1 الي 10 بضرب في 10 ولو ل 100 بضرب في 100 وهكذا علي حسب الرقم اللي محتاجه احاد او عشرات او مئات
وفي المثال ده هيطلع رقم عشوائي من 1 ل 10 واستخدمنا intValue علشان يطلعه رقم صحيح
وهناك دوال اخري كثيرخ يمكنك استخدامها حسب احتياجاتك
7-Math
وده class يوجد به معظم العمليات الحسابيه الكبيره مثل tan,cos,log ما عليك الا ان تكتب
Math. وسيظهر لك جميع الدوال وتختار واحده منهم لاستعمالها
Characterالحروف
isLetter بتتاكد اذا كان حرف بترجع true لا falseisDigit بتتاكد اذا كان رقم بترجع true لا false
isWhitespace بيشوف لو وجد مسافه بترجع true لا false
وهذه دوال اخري علي Character class
isUpperCase , isLowerCase,toUpperCase,toLowerCase
EmoticonEmoticon