جافا للمبتدئين 10-wrapper classes


 

عندما تأخذ  قيمه من المستخدم عن طريق EditText  فالقيمه التي تعود منه تكون  String  حتي لو كانت ارقام ففي هذه الحاله بتكون محتاج تحول ال String  لرقم او العكس حسب احتياج البرنامج

او مثلا محتاج تجيب رقم عشوائي من وسط مجموعه ارقام او محتاج تحول من حروف small  الي upper
او انك تعرف رقم معين او حرف معين مكانه فين في الكلمه

بسبب هذه الاحتياجات عملو حاجه اسمها   
wrapper classes

وفيها بقي عمل ايه حول ال primitive data type الي classes اقدر اخد منها object اتعامل معاه والعمليه دي اسمها boxing ونا كمبرمج لا اتدخل في هذه العمليه كل اللي بعمله اني بنشئ object من الclass  وابعتله القيمه بالشكل ده
 Integer x = 5;

وهو داخل الclass بعد ما اخلص عمليتي عليه بتحصل عمليه تاني بيتحول فيها ال object  ل primitive  مره اخري
والعمليه دي اسمها unboxing

وهنتكلم عن اهم الدوال اللي ممكن تساعدك
 مع مراعاه اننا بنتعامل مع قيمه المتغير وليس المتغير نفسه بمعني ان قيمه المتغير هي التي تتحول ولكن المتغير نفسه لا يتحول

 الارقام
   1-typeValue
 وهنا بتشيل كلمه type وتضع نوع المتغير اللي عايز ترجعه 
وهنا هيطبع ال y ب 5 بس وليس 5.5

2-compareTo
 ودي بتقارن بين رقمين يكون ليهم نفس النوع لو الرقمين متساويين هترجع 0 لو اقل هيرجع -1 ولو اكبر هيرجع 1 
 3- equals 
ودي بتقارن tow objects  مع بعض لو متساويين هيرجع true  ولو غير متساويين هيرجع false 

4- toString 
هنا هترجع قيمه ال x كما هي ب 5.5  ولكن هيتم التهامل معها علي انها كلمه String  اي انه اذا حاولت مثلا ان تجمعها علي رقم اخر سيعطيك خطأ لانه مينفعش اني اجمع كلمه مع رقم وهذه الداله هنستخدمها كتير

5-parse(Type
وهنا بنشيل كلمة type ونضع النوع اللي عايزين نحوله
وهنا اخذ ال 44 قيمه ال x وحولها الي رقم ووضعه في b اقدر اني اعمل عليه عمليات حسابيه 

6-random 
بترجعلي قيمه عشوائيه من نوع double  لانها بترحعها علي شكل كسور  وبالتالي انا لو محتاح رقم عشوائي من 1 الي 10  بضرب في 10 ولو ل 100 بضرب في 100  وهكذا علي حسب الرقم اللي محتاجه احاد او عشرات او مئات 
وفي المثال ده هيطلع رقم عشوائي من 1 ل  10 واستخدمنا intValue  علشان يطلعه رقم صحيح
وهناك دوال اخري كثيرخ يمكنك استخدامها حسب احتياجاتك 

7-Math
وده class  يوجد به معظم العمليات الحسابيه الكبيره مثل tan,cos,log  ما عليك الا ان تكتب 
Math.  وسيظهر لك جميع الدوال وتختار واحده منهم لاستعمالها


Characterالحروف

 isLetter بتتاكد اذا كان حرف بترجع true  لا  false 
isDigit بتتاكد اذا كان رقم بترجع true  لا  false
isWhitespace بيشوف لو وجد مسافه  بترجع true  لا  false

وهذه دوال اخري علي Character class

isUpperCase , isLowerCase,toUpperCase,toLowerCase
Previous
Next Post »