بسم الله الرحمن الرحيم
هنتعرف النهاردة علي بعض المفاهيم الهامة
وبيئة ال NetBeans وكيفية التعامل معه وتشغيل اول برنامج
عرفنا من الدرس الاول ان الجافا تعتمد علي
برمجة الكائنات الشيئية Object Oriented Programming سنوضح ما معني هذا الكلام
كانت فكرة ال OOP مأخوذة من واقع الحياة مثال
اي كائن حي او غير حي له خصائص يختص بها
وعمليات او سلوك معين يقوم به مثلا الانسان من
خصائصه اللون و الحجم و الوزن والطول والعمر ………….
اما من العمليات التي يقوم بها
فمنها انه
يأكل و يشرب و يجري يعمل …………………….
وكل انسان يختلف في طوله ووزنه كما يختلف في طريقه مشيه وعمله وهكذا
يعني احنا ممكن نعمل class ونسميه Human ونضع فيه
بعض الخصائص مثل الطول الوزن العمر
وبعض العمليات او السلوك مثل العمل والجري والاكل
ونيجي لما نستخدم class ده نعمل من object اسمه احمد وواحد اسمه محمد ومحمود وكل واحد يكون له طول ووزن وعمر مختلفين ويقوم بالعمل والجري والاكل بطريقه مختلفه عن ال object الاخر
نستنتج من هذا المثال ان
الكائن Object
1-
يمتلك خصائص (attributes ويمثلها برمجيا المتغيرات ) مثل مثل
الحجم، واسم، والشكل وهكذا
2-
يمتلك
عمليات (operations ويمثلها برمجيا الدوال methods) يقوم بها مثل تعيين قيمة، وعرض الشاشة، أو زيادة السرعة.
ويتم وضع الخصائص
والعمليات في مكان يسمي ال Class
3-ويمكن انشاء اكثر من Object من نفس ال Class
كما هو موضح من الصورة
ال Class ::
هو الذي يتم فيه انشاء كل شئ خاص بال Object من مجموعة الخصائص (Attributes)
والوظائف (Methods) التي يجب ان يقوم بها هذا ال Object
علشان كده لما بنيجي نعمل design for classes لازم نبقي عارفين كل شئ انا عايزه من ال object هيعمل ايه وهيتميز بايه ومن مميزات ال OOP اني اقدر اعدل في ال Class بحيث اني اضيف فيه خصائص ووظائف جديده
يؤخذ منه اكثر من Object ليستخدم في أي مكان
وهي طريقة تسهل في كتابة الكود فبدلا من كتابته اكثر من
مرة نحتفظ بخصائصه ووظائفه في Class وعند الحاجه لاستخدام هذه الوظائف نقوم بانشاء Object منه نستطيع من خلاله الوصول لهذه الخصائص
والوظائف
هناك نوع خاص من الClass
يحتوي علي ال main method وتسمي
(entry point) وهو
المدخل الاساسي لاي برنامج الذي من خلاله يقوم البرنامج بعمليه ال run ولا يمكن لاي برنامج العمل بدون هذا الclass
ويجب ان يوجد مرة واحدة
فقط لا غير ولا يؤخذ منه Object وانما تستخدم فيه Objects من class اخري
ال Method :-
من اهم مميزاتها انها بتختصرلك في عدد السطور يعني انت لو عايز تعمل عمليه حسابيه او اي شئ يمكن ان يستخدم اكثر من سطر في الكود ليقوم بشئ معين بناخد الكود ده ونحطه داخل method ونديها اسم وكل ما نحتاج الكود ده كل اللي هنعمله اننا ننادي علي الmethod دي في المكان ده وهتنفذ الكود اللي جواها ويمكن ان تاخذ هذه ال method متغيرات لتستخدمها كما يمكن ان تعيد اي شئ لاستخدامه في اي مكان دا خل البرنامج وده مثال لجمع رقمين
الComment :-
وبستخدمه لما اكون عايز اوضح الجز ده من الكود بيعمل ايه والمفروض كمبرمج تتعود تكتب comments لانك تعمل داخل فريق ففي ناس بتكمل علي شغلك وبتقرأ الكود بتاعك علشان تفهم الكود بيعمل ايه ودي الفايده منه
له طريقتين في الكتابه اذا كانت جمله واحده نضع قبلها this method for add tow numbers //
واذا كانت اكثر من جمله يوضع الكلام داخ هاتين العلامتين
this my First java program */
/* and will print "Hello World"
عند كتابة الكود Basic Syntax يجب ملاحظه الاتي
2– يجب ان يبدأ اسم ال Class بحرف كبير واذا كان يتكون من اكثر من كلمة يبقي اول حرف في اول كل كلمة يكون كبيرا مثل
MyFirstJavaClass
3–يجب ان يبدأ اسم ال method بحرف صغير واذا كان يتكون من اكثر من كلمة يبقي باقي الكلمات تبدأ بحرف كبير مثل
() myMethodName
4-يتم تشغيل اي برنامج جافا من خلال ال ()main وهي جزء اساسي من اي برنامج
لانشاء
برنامج جديد نقوم بالاتي :-
File -->New Project --> Java --> Java
Application -->next
وستظهر لنا الشاشة الاتيه
وعند الضغط علي finish سيظهر لنا الشكل الاتي
اما بالنسبه لباقي ما هو مكتوب فسيتم شرحه
لاحقا
EmoticonEmoticon